Arbitrage

Bij wedstrijden van de F- en E-jeugd is er geen sprake van een scheidsrechter, maar van 2 spelleiders. In de meeste gevallen zijn dat ouders van één van de spelers/speelsters.

De spelleiders hebben als taak om beide teams op een veilige en leerzame manier met elkaar te laten spelen. Dat betekent ook dat deze het spel indien nodig even kunnen stil leggen om aanwijzingen te geven.

Bij de 6-tallen wordt de spelleiding (één persoon) verzorgt door het thuisspelende team. Bij de 8-tallen zijn er twee spelleiders, vanuit elk team één. M.H.C. Almelo ondersteunt de ouders door het geven van een spelleiderscursus aan het begin van het seizoen.  Bij de bar is tegen onderpand een scheidsrechtersfluit te leen.

Elke elftalwedstrijd wordt begeleid door twee scheidsrechters. Alle senioren en junioren vanaf 16 jaar moeten een scheidsrechterskaart halen.

Wie wanneer moet fluiten staat in de MHC Almelo app en via de de scheidsrechter commissie ontvang je hierover e-mails. Zorg dus dat je gegevens zoals bij de club bekend op orde zijn

Ben je als scheidsrechter ingedeeld en ben je verhinderd, dan zorg je zelf voor een vervanger en geef je dit door aan de coach of aanvoerder van het elftal. Kom je niet opdagen, dan word je geschorst voor je volgende thuiswedstrijd.

Bij de bar is een setje scheidsrechterskaarten (groen/geel/rood) te leen en een scheidsrechtersfluit. Trek als scheidsrechter een scheidsrechtersjack of scheidsrechters T-shirt aan.

Wij organiseren de scheidsrechtersopleiding op de club zelf onder professionele begeleiding. Leg je het afsluitende examen met goed gevolg af dan ontvang je de CS-kaart voor clubscheidsrechters. (Sinds 2021 is dit een digitale opleiding)

Alle leden vanaf 16 jaar moeten een CS-kaart voor clubscheidsrechters halen. Dit is een eis van de KNHB. De scheidsrechtercursus wordt ieder jaar gegeven en wordt aangekondigd op de website en via de trainers/coaches.

Voor gevorderde scheidsrechters bestaat de mogelijkheid om het CS+-diploma te halen (clubscheidsrechter-plus).

Voor vragen over fluiten en arbitragezaken kunt u terecht bij Fred Diele, [email protected]

M.H.C. Almelo beschikt over een heus arbitragebeleid, je kunt het hier vinden.